Synopsis

‘Ik ben niet bijzonder verlangend om Amerika of Australië te zien, maar Afrika, ik kan er zelf de reden niet van opgeven, misschien uit instinct. Als een vlieg naar de vlam’, schrijft Alexandrine Tinne in 1860. Wat bezielt een rijke jonge vrouw uit de negentiende eeuwse high society van Den Haag om als een bezetene en nog wel ‘als een vlieg naar de vlam’ naar Afrika te willen reizen en wat is dat instinct?

Alexandrine Tinne(1835-1869) was iemand die zich begaf op de rand van het leven. Ze had het lef om voor zichzelf te kiezen. Nadat haar moeder en haar personeel overleden zijn en zij alleen in Egypte achter blijft, besluit ze om nooit meer terug te gaan naar Den Haag. Ze blijft reizen. Haar ondernemingen worden steeds gevaarlijker. Ze wordt gewaarschuwd voor de gevaren waar zij op afgaat maar niemand kan haar tegenhouden. Haar instinct domineert!

De film ‘Als een vlieg naar de vlam’ is gemaakt uit het perspectief van de thuisblijver die zich na het lezen van de brieven, voorstelt wat zich heeft afgespeeld. De fotografie heeft de vormgeving van de film bepaald doordat Alexandrine Tinne een van de eerste vrouwen was die zich met fotografie bezig hield. Bovendien werd er tijdens haar verblijf in de Oriënt voor het eerst 'de andere cultuur' gefotografeerd om de achterblijvers in Europa waarheidsgetrouwe beelden te laten zien. Het is een eenentwintigste eeuwse ontdekkingsreis door de archieven waar de negentiende eeuwse foto’s in dozen liggen opgeslagen. Een film waarin ‘het avontuur’ tussen de regels door zichtbaar wordt.